19.3.2015

בין המגדל לכיכר - שעונים גדולים בעולם

מגדלים גבוהים שבראשם מוצב שעון גדול מהווים אטרקציה תיירותית ממעלה ראשונה. הם מפוזרים ברחבי העולם ויש להם חשיבות תרבותית, היסטורית וכמובן פונקציונאלית. המראה המרשים של מגדלי השעון לא בא על חשבון הדיוק. אפילו כאן בישראל יש אטרקציות מן הסוג הזה, המראות את הפוטנציאל של מגדלי השעון ואת האווירה המיוחדת שהם משרים. הדוגמא הבולטת היא כמובן מגדל השעון ביפו.

המגדל הנמצא בכיכר השעון הוקם על ידי מוריץ שיינברג, שען וצורף יהודי מיפו. המגדל הוא אחד ממאה מגדלי שעון שנבנו ברחבי האימפריה העות'מאנית, לכבוד יובל 25 שנות כהונתו של אחד הסולטנים. המגדל בנוי מאבן כורכר וצורתו עולה בקנה אחד עם מאפייני הכנסיות באירופה. יחד עם זאת, אפשר לראות מרחוק את כיסוי הנחושת בראש המגדל. עוד בראש המגדל נמצאים שני שעונים ופעמון המצלצל אחת לחצי שעה. מבחינת מימדים, הגובה מן הבסיס ועד קצה האנטנה הוא 27.8 מטרים, אולם אורך בסיס המגדל ורוחבו הם 3.8 כל אחד. קוטר הפעמון הוא 60 סנטימטר, גובהו 110 סנטימטר ומשקלו 130 קילוגרם.

לא רק הביג בן

אי אפשר לדבר על שעונים גדולים בעולם מבלי להזכיר את הביג בן. תיירים המזמינים טיסות ללונדון מבקרים כבר בשעות הראשונות בביג בן, גם כדי להתרשם מגודלו וגם כדי לראות מקרוב את התרבות הבריטית במיטבה. הביג בן מורה את השעות במגדל השעון של ארמון וסטמינסטר, המשמש כידוע בתור מקום מושבם של בתי הפרלמנט הבריטיים. השעון קרוי על שם האדם שהיה ממונה על העבודות בעת התקנתו בשנת 1859. לא רבים יודעים זאת, אך בשנת 2011 התגלה כי תוך מספר שנים זזה פסגתו של הביג בן ב-48 סנטימטר לכיוון צפון מערב. הסיבה לכך היא ככל הנראה תנועתה של הרכבת התחתית בלונדון, המשפיעה על הקרקע עליה עומד המבנה.

הביג בן הוא לא השעון היחיד שמחכה לתיירים בבריטניה. אחרי הזמנת טיסות ללונדון אפשר להגיע לעיר לסטר, בה מחכה מגדל היימרקט ממוריאל. זהו מגדל העומד באמצע כיכר אליה מתנקזים לא פחות מ-5 כבישים שונים. הכיכר היא בעלת ערך היסטורי גבוה עבור לסטר, היות ובעבר היא שימשה לסחר בחציר ובקש.
 

הודו ושיקגו: שילוב בין עבר והווה

יש מגדלי שעון המייצגים נאמנה את סגנונות הבנייה בעבר לעומת הסגנונות הנוכחיים, ואולי גם מרמזים על אופי המגדלים בעתיד. המגדל בקמפוס אוניברסיטת מומביי לדוגמא נוסד על ידי הבורסה המקומית, אך הוא מושפע רובו ככולו מהביג בן בלונדון.
לעומת זאת, מגדל ריגלי בשיקגו בארצות הברית נבנה בשנות העשרים של המאה הקודמת ולכן הוא מעוטר באריחי טרה קוטה בשישה גווני לבן. זהו מגדל מודרני, בולט, תעשייתי וחזק שמראה לא רק את השעון אלא גם את עוצמתה של אמריקה.
 

רוצים להגיב ?
נשמח לשמוע את דעתך על הנושא – שתף אותנו ואת הקוראים בתגובות ממש פה למטה.
נהנתם, עשו לנו לייק בפייסבוק והישארו מעודכנים - Jaffa Style בפייסבוק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה